Pemikiran Tan Malaka tentang Pendidikan, 1920-1926

Dandy Dandy

Abstract


This article aims to dissect Tan Malaka's educational thoughts in Indonesia, focusing on his works published during the period 1920-1926. The research employs a historical methodology, relying on secondary sources in the form of books written by Tan Malaka during his lifetime. Although Tan Malaka was primarily an educator, he was often perceived as a political figure by the general public. Starting from 1920, he published books with the intention of disseminating his ideas globally, established formal schools to educate the children of Indonesia, and sought complete independence for the Republic of Indonesia. In forming formal schools and disseminating his thoughts, Tan Malaka aspired to educate the Indonesian populace, expel the Dutch colonial rule from Indonesia, and attain full sovereignty for the Republic of Indonesia.


Keywords


Tan Malaka; intellectual; history of education; education for indigenous

Full Text:

PDF

References


Ahmadi, R. (2016). Pengantar Pendidikan, Asas dan Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Azra, A. (2017). Surau; Pendidikan Islam Tradisional dalam Transisi dan Modernisasi. Banten: Pusat Pengkajian Islam dan Masyarakat (PPIM) UIN Syarif Hidayatullah.

Fakih, A. Ali. (2015). Dari Penjara ke Penjara. Yogyakarta: Palapa.

Gustaman, R. F. (2017). Tan Malaka (Ditinjau dari Perspektif Perjuangan Bangsa). Artefak: Jurnal History and Education, 4(1), 61-66. http://dx.doi.org/10.25157/ja.v4i1.736.

Herlina, N. (2020). Metode Sejarah. Bandung: Satya Historika.

Islam, M. F. (2016). Pemikiran Politik (Madilog) Tan Malaka Menuju Kemerdekaan Indonesia. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2), 34-42. https://doi.org/10.54180/elbanat.2016.6.2.34-42.

Kuntowijoyo. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Lionar, R., et al. (2021). Tan Malaka: Dari Gerakan hingga Kontroversi. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(1), 43-59. https://doi.org/10.36706/jc.v10i1.13012.

Makmur, D., et al. (1993). Sejarah Pendidikan di Indonesia Zaman Penjajahan. Jakarta: Manggala Bhakti.

Malaka, T. (2000a). Dari Penjara ke Penjara. Bagian I. Jakarta: TePLOK Press.

Malaka, T. (2000b). Dari Penjara ke Penjara. Bagian II. Jakarta: TePLOK Press.

Malaka, T. (2000c). Dari Penjara ke Penjara. Bagian III. Jakarta: TePLOK Press.

Malaka, T. (2010). Madilog. Yogyakarta: Narasi.

Malaka, T. (2012). Parlemen atau Sovyet. Jakarta: LPPM Tan Malaka.

Malaka, T. (2013a). Naar de Republik Indonesia. Jakarta: LPPM Tan Malaka.

Malaka, T. (2013b). S.I. Semarang & Onderwijs. Jakarta: LPPM Tan Malaka.

Malaka, T. (2018a). Aksi Massa. Yogyakarta: Narasi.

Malaka, T. (2018b). Semangat Muda. Bandung: Sega Arsy.

Malaka, T. (2019a). Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia II. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Malaka, T. (2019b). Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia III. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Malaka, T. (2019c). Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia IV. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Malaka, T. (2020). Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia V. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Mrazek, R. (2020). Semesta Tan Malaka. Yogyakarta: MataBangsa.

Muljana, S. (1986). Kesadaran Nasional: Dari Kolonialisme Sampai Kemerdekaan. Jakarta: Inti Idayu Press.

Nasution, S. (2011). Sejarah Pendidikan Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Poeze, H. A. (2008). Tan Malaka, Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Poeze, H. A. (2019). Tan Malaka, Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia II. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Poeze, H. A. (2019). Tan Malaka, Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia III. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Poeze, H. A. (2019). Tan Malaka, Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia IV. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Poeze, H. A. (2020). Tan Malaka, Gerakan Kiri, dan Revolusi Indonesia V. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Ponirin, P., & Silaban, A. P. Pemikiran Politik Tan Malaka Tentang Konsep Negara Indonesia. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(1), 58-69. https://doi.org/10.24114/ph.v4i1.13895.

Prabowo, H. (2002). Perspektif Marxisme Tan Malaka. Yogyakarta: Jendela.

Ricklefs, M. C. (2007). Sejarah Indonesia Modern: 1200-2004. Jakarta: Serambi.

Rokhim, M. M., Rahmat, M., & Surahman, C. (2019). Pemikiran Tan Malaka dan Relevansinya dengan Pendidikan Islam. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1). https://doi.org/10.17509/t.v6i1.19463.

Sudirman, A. (2014). Sejarah Lengkap Indonesia: Dari Era Klasik Hingga Terkini. Yogyakarta: Diva Press.

Susilo, T. Adi. (2016). Tan Malaka, Biografi Singkat 1897-1949. Yogyakarta: Garasi.

Suwondo, B. (1977/1978). Sejarah Kebangkitan Nasional Daerah Sumatera Barat. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Teguh, N. E. (2014). Sejarah Intelektual Sebuah Pengantar. Sidoarjo: UruAanaBooks.

Tempo. (2018). Tan Malaka: Bapak Republik yang Dilupakan. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.

Triyana, B. (2014). "SI School, Sekolah Alternatif." Historia.id. Retrieved from https://historia.id/politik/articles/si-school-sekolah-alternatif-vxWJD.

Triyana, B. (2020). "Aksi Massa yang Disita Polisi." Historia.id. Retrieved from https://historia.id/politik/articles/aksi-massa-yang-disita-polisi-vZXdo.

Utomo, S. P. (2020). Langkah 'Merah' Pemikiran Pendidikan Tan Malaka, 1919-1921. Jurnal Sejarah Citra Lekha, 5(2), 135-142. https://doi.org/10.14710/jscl.v5i2.22023.

Wicaksana, A. W. (2020). Tan Malaka: Perjuangan dan Kesederhanaan. Yogyakarta: C-Klik Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.25077/jas.v13i1.114

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dandy

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Analisis Sejarah: Mencari Jalan Sejarah

published by Laboratorium Sejarah, Department of History, Universitas Andalas, Padang, West Sumatra, Indonesia
E-mail: jurnalanalisissejarah@gmail.com

This Open Access journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License